Angélique Mbundu iAfrica Film Festival
27 maart 2022

Film & Talk met filmfestivals iAfrica en Go Short

In samenwerking met de filmfestivals iAfrica en Go Short organiseert het Afrika Museum op zondag 27 maart (14:00 - 15:30) een filmprogramma met aansluitend een interactief verdiepingsprogramma. De korte arthouse films die vertoond worden gaan over beeldvorming. Hoe open kijken we naar elkaar? Wat komen we tegen in onze relaties met iemand met een andere culturele achtergrond? Dit programma wordt gemodereerd door iAfrica Film Festival directrice Angélique Mbundu. Het sluit aan bij de tentoonstelling Heden van het Slavernijverleden, die nog tot de zomer in het Afrika Museum te zien is.

Dit programma is zowel fysiek in het museum bij te wonen, als gratis via livestream te volgen. Inschrijven kan onderaan deze pagina.

Over de films

In dit anderhalf uur durende programma worden drie korte arthouse films vertoond die zijn geselecteerd door iAfrica en Go Short. De eerste film is Black & White. The Plot Against Grey, van de Ethiopische filmmaker Merid Berhe. Deze film gaat over de relatie tussen een zwarte vrouw en witte man, die ervaren dat verschil in huidskleur en culturele afkomst kan leiden tot misverstanden en onbegrip.

De filmkeuze van Go Short is Moune Ô van Maxim Jean-Baptiste. Deze experimentele documentaire laat, via het familieverhaal van de maker zelf, de koloniale erfenis zien binnen een Westerse wereld die nog altijd (on)bewust stereotyperingen bevat. We sluiten af met Through My Daugther’s Eyes van Asubonteng Evon Adjei, een Belgisch schrijver, dichter en filmmaker met Ghanese roots. Deze film is een visueel gedicht dat kritisch is op de mate van gelijkwaardige representatie van zwarte mensen in onze huidige samenleving.

Moune Ô van Maxim Jean-Baptiste

Verdiepingsprogramma

De drie films die worden vertoond zijn de inspiratie voor de sprekers en het publiek. Wat kom je tegen in relaties, wanneer je partner een andere culturele achtergrond heeft? Wat betekent het om op te groeien in een wereld waarin je jezelf nauwelijks ziet gerepresenteerd? Angelique Mbundu, directeur van het iAfrica Film Festival zal iedere film kort inleiden en na iedere film in gesprek gaan met het publiek en de makers. Filmmaker Merid Berhe is aanwezig in het museum, Asubonteng Evon Adjei en Maxim Jean-Baptiste spreken we online.

Kijk je online? Dan kun je vragen stellen via de chat.

Over iAfrica en Go Short

Het iAfrica Film Festival (Den Haag) is bedoeld als platform en springplank voor Afrikaanse filmmakers en vindt ieder jaar plaats in oktober. Het programma met korte films, animatie, documentaire en diverse speelfilms biedt een verscheidenheid aan filmtalent van het Afrikaanse continent.

Go Short - International Short Film Festival is een Nijmegens filmfestival dat de korte film promoot. Het programma bestaat uit verschillende Europese korte animatiefilms, documentaires, experimentele films, onafhankelijke films en studentenfilms.

Aanmelden

Om het programma bij te kunnen wonen in het museum of online via een livestream, kun je via onderstaande widget tickets reserveren of inschrijven. Deelname is in beide gevallen gratis, maar om het programma bij te kunnen wonen in het museum is een entree ticket nodig (of Museumkaart/VriendenLoterij VIP-kaart). Dan kun je het combineren met een museumbezoek.

Schrijf je jezelf in voor de livestream, ontvang je per mail een link.

:host { --enviso-primary-color:#00AAA0; --enviso-secondary-color: #00AAA0; font-family: Arial; } .enviso-offer-filters-wrapper { display: none; } #ticket-description { ???????????? display: none; ???? } .enviso-title { ???????????? display: none; ???? } .enviso-tickets.enviso-tickets-mobile { display: grid; grid-template-columns: calc(50% - 1em) calc(50% - 1em); align-items: stretch; } :host .enviso-tickets-mobile enviso-ticket-item { float: none; margin-right: 1em; width: auto; } :host enviso-ticket-item { margin-bottom: 1em; margin-right: 1em; box-sizing: border-box; } .enviso-dialog-content { background-color: #DDF4F2; }

Dit programma is in samenwerking met: