Babah Tarawally
23 april 2023

Helende Kracht ritueel: Speedcursus Ubuntu

De filosofie van Ubuntu gaat uit van de gemeenschap;  je doet iets voor je omgeving én je wordt er zelf ook indirect beter van – omdat de hele gemeenschap beter wordt. Schrijver en journalist Babah Tarawally leeft volgend de Ubuntu filosofie; in alles wat hij doet staat Ubuntu centraal.

Tarawally vluchtte in de jaren negentig uit Sierra Leone vanwege het oorlogsgeweld en doorstond een asielprocedure van zeven jaar in Nederland. Zijn tweede roman ‘De Verloren hand’ is gebaseerd op oorlogstrauma en de verwerking daarvan. Hierin maakte Tarawally gebruik van de Afrikaanse filosofie van Ubuntu; Ik ben omdat wij zijn.

Tarawally: ‘’Twintig jaar in Nederland heeft me geleerd om met twee en meer culturen te leven. Dansend tussen deze verschillende culturen heeft mij tot een levenskunstenaar gemaakt. Als journalist, schrijver en denker weet ik als geen ander maatschappelijk complexe en vervelende zaken te duiden met persoonlijke voorbeelden. Ik wil mijn levenservaring gebruiken om diverse gedachten dichter bij elkaar te brengen, en om van begrippen en feiten van verschillende groepen één gehele gemeenschappelijke deler te maken. Hiervoor maak ik gebruik van Ubuntu, de Afrikaanse filosofie waarmee ik gevormd ben als een individu in dienst van de gemeenschap.”

Babah Tarawally legt tijdens deze speedcursus uit wat Ubuntu is en hoe dit Afrikaans concept zich verhoudt tot het thema healing. Ook doe je mee aan een Ubuntu ritueel.