Poster Ongekend
26 oktober 2022

Documentairevertoning 'Ongekende verhalen' door Sinan Can

Het Afrika Museum en Museumpark Orientalis nemen samen deel aan Ongekend.

Ongekend vertelt de verhalen die we nog niet kenden. Omdat ze verzwegen zijn, omdat ze de geschiedenisboeken niet haalden, omdat ze niet in de historische canon pasten of omdat we ze niet (ge)zien (hebben). Soms zijn het prachtige voetnoten bij een grote geschiedenis. Soms zijn het juist deze ongekende verhalen die de loop van de geschiedenis bepaald hebben.

'Ongekende verhalen'

De bekroonde journalist en documentairemaker Sinan Can was zes jaar oud toen hij het Afrikamuseum bezocht. Het was het eerste museum dat hij ooit binnenliep. Een jaar later was nummer twee het Bijbels Openluchtmuseum, het huidige Museumpark Oriëntalis.

Beide plekken zijn nu onderwerp van de documentaire ‘Ongekende verhalen’, waar hij een zoektocht start naar religie, culturele uitwisseling en zingeving. Sinan vraagt zich in de film af: wat kun je in deze tijd nog laten zien? Na de vertoning van de film praten we door over zijn residentie en de film.

Sinan Can

Wandeling 26 oktober

Op 26 oktober om 14:00 uur start er een wandeling onder leiding van Sinan Can vanuit Museumpark Orientalis naar het Afrika Museum, waar vervolgens de documentaire wordt vertoond. Aanmelden voor de wandeling op 26 oktober kan hier: Museumpark Orientalis. Alleen de documentaire bijwonen kan ook, daarvoor is aanmelden niet nodig. De vertoning start om 14.30 in het Afrika Museum, bijwonen is gratis excl. museumentree.