Webinar Spiritualiteit en Gedwongen Migratie
19 juni 2021

Webinar Spiritualiteit en Gedwongen Migratie

Nederlandse musea herbergen diverse Afrikaanse objecten zoals maskers, beelden en kleding. Deze objecten hebben vaak een historische en religieuze betekenis en hadden oorspronkelijk een belangrijke functie tijdens rituelen, ceremonies en feesten. Door de migratie van deze objecten, hebben ze hun oorspronkelijke betekenis verloren. Tijdens het livestream webinar Spiritualiteit en Gedwongen Migratie gaan we opzoek naar die oorspronkelijke betekenissen en onderzoeken we hoe deze objecten vandaag de dag weer van betekenis kunnen zijn voor de Afrikaanse diaspora.

Dr. Aminata Cairo, cultureel antropoloog gaat in het eerste deel van dit livestream webinar in op de functie van museale objecten. Museumstukken maken indruk en laten ons denken en fantaseren. Maar wat als die voorwerpen die zo mooi achter glas of in vitrines staan, losgelaten worden? Wat als podium kunstenaars die voorwerpen gebruiken, zodat die afstand verkleint? Wat als wij via kunst een gevoel van verbintenis kunnen ervaren met de mensen van wie de voorwerpen afkomstig zijn? We kunnen niet terug in de tijd, maar wij kunnen de voorwerpen van toen gebruiken om dichterbij hen te komen en dichter bij onszelf. Middels podiumkunsten kunnen we de bezieling en spirituele kracht van voorwerpen visualiseren, waardoor oude betekenissen en verhalen weer tot leven komen.

webinar

Tijdens het tweede deel gaan Kofi Orunmila en May Akoeba van Blaka Online (educatie met betrekking tot holistisch welzijn vanuit de Afrikaanse filosofie) het hebben over het belang en de rol van spiritualiteit bij gedwongen migratie. Spiritualiteit en de kennis over spiritualiteit is in de basis alles wat tot slaaf gemaakten hadden en mee konden nemen tijdens hun gedwongen migratie. Deze spirituele kennis werd gebruikt om te overleven, her op te bouwen, in harmonie te blijven met de natuur, te helen en te verbinden. Blaka Online legt uit dat het contact met voorouders nog steeds van belang is. Hoe kun je deze kennis in je eigen leven toepassen?

Dit webinar wordt georganiseerd door Untold en is onderdeel van het Black Heritage Festival, dat als doelstelling heeft Afrikaanse tradities te herkennen en erkennen.