Help mee aan de restauratie van ons topstuk – het kamerscherm door Keiga
De restauratie van dit kamerscherm is een heel belangrijk en omvangrijk project. Er is uitgebreid vooronderzoek gedaan naar de huidige staat van het scherm. Daaruit blijkt dat de beschadigingen ernstiger zijn dan eerst werd vermoed. Het is duidelijk dat er niet langer gewacht kan worden met een volledige en ingrijpende restauratie. Doe mee!
Topstuk, maar niet in topstaat
Museum Volkenkunde heeft een topstuk aangekocht: het enige bekende kamerscherm door de Japanse schilder Kawahara Keiga (1786-c.1860). Omdat hij zo gedetailleerd schilderde, wordt hij ook wel de fotograaf zonder camera genoemd. Het formaat maakt het kamerscherm extra bijzonder. De baai van Nagasaki strekt zich uit over acht panelen; bij elkaar meer dan vier-en-een-halve meter breed. Midden in beeld ligt het eilandje Deshima. Dit was eeuwenlang de Nederlandse handelspost in Japan. De Nederlanders waren de enige Europeanen die toegang hadden tot Japan. Er was ook een Chinese handelspost en die staat links op het scherm. Dit meesterwerk is feitelijk de grootste afbeelding van de Japanse internationale relaties die via Nagasaki verliepen. Mede daardoor is het scherm van grote historische betekenis.
Het werk is ruim 180 jaar oud, en de tijd heeft haar sporen nagelaten. Japanse kamerschermen worden normaal elke eeuw een keer geheel opnieuw gemonteerd. Met dit scherm is dat nooit gebeurd. Het houten raamwerk van de acht panelen, de verschillende tussenlagen van papier en de schildering op zijde: elk onderdeel moet hersteld worden met zeldzame Japanse materialen en speciale technieken.
Betrokken partijen
De restauratie van het kamerscherm zal worden uitgevoerd door Restorient. De experts van deze restauratiestudio in Leiden zijn gespecialiseerd in het werk met traditionele Japanse materialen en technieken. Ze zijn hierin de best denkbare partij dankzij hun jarenlange ervaring met kamerschermen en specifiek met schilderingen op zijde.
De aankoop van het Keiga kamerscherm is ondersteund door Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en de Vrienden van Museum Volkenkunde. De restauratie van het kamerscherm wordt ook gesteund door het TEFAF Museum Restoration Fund. Deze partijen onderstrepen hiermee het belang van dit kunstwerk.
Lees alles over het kamerscherm en de restauratie in deze blog.