WMBD
Permanent gesloten vanaf 27 november 2023

Toekomst Wereldmuseum Berg en Dal

Wereldmuseum Berg en Dal is per 27 november 2023 gesloten

Wereldmuseum Berg en Dal is per 27 november 2023 gesloten voor publiek.

Wereldmuseum Berg en Dal huurt het museumgebouw en de grond. Deze huurovereenkomst is niet verlengd. We betreuren dat we deze mooie locatie moeten verlaten. Wereldmuseum wil relevante tentoonstellingen en programma’s in deze regio blijven presenteren en blijft graag buiten de Randstad vertegenwoordigd. Daarvoor onderzoeken we de mogelijkheden in de omgeving en zijn we met diverse partijen in gesprek.

We hopen onze bezoekers in de toekomst op een nieuwe plek te verwelkomen. Zodra we weten hoe en waar we onze activiteiten in de regio voortzetten, maken we dat uiteraard graag bekend.

Achtergrond

In 2014 fuseerden Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde. In 2017 werd tevens een intensief samenwerkingsverband aangegaan met Wereldmuseum Rotterdam. De musea hebben al jaren een gezamenlijke missie: inspireren tot wereldburgerschap. Vanaf 4 oktober 2023 dragen de vier locaties een en dezelfde naam: Wereldmuseum. Het museum in Berg en Dal huurt de locatie en de grond van de Congregatie van de Heilige Geest. De verhuurder heeft de huur van de locatie opgezegd.

Over Wereldmuseum
Wij geloven dat de wereld geen centrum heeft, maar één groot netwerk is waarin alles van invloed is op elkaar. Via onze collectie en met tentoonstellingen over onderwerpen als identiteit en gelijkwaardigheid onderzoeken we de wereld om ons heen om die beter te begrijpen. Op alle locaties van het Wereldmuseum gaat het over thema's die onze dagelijkse levens beïnvloeden. Over de dingen die ertoe doen.

Bij het Wereldmuseum ervaar je hoe mensen wereldwijd hun leefomgeving vormgeven. En hoe mensen gevormd worden dóór de wereld. Vroeger en nu. Want de relatie tussen verleden en heden stelt je in staat de wereld van nu en de toekomst beter in te beelden. Wereldmuseum moedigt aan na te denken over wat het betekent om mens te zijn, wat onze connectie is met de wereld om ons heen en hoe we in relatie staan tot elkaar.