Persfoto Keti Koti
Persbericht:

Keti Koti Festival: herdenken en vieren

Keti Koti

Op verschillende plekken in Nederland wordt de afschaffing van de slavernij gevierd. In het Afrika Museum herdenken we voor het 11e jaar op rij onze gedeelde slavernij geschiedenis en vieren we de afschaffing van slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen op 1 juli 1863. Er kwamen toen ruim 45.000 (oorspronkelijk Afrikaanse) tot slaaf gemaakte mensen vrij. Keti Koti, wat ‘verbroken ketenen’ betekent, herinnert ons aan het belang om op een gelijkwaardige manier met elkaar om te gaan. Op zaterdag 22 juni staan we stil bij de slavernijgeschiedenis maar kijken we ook naar vandaag en de toekomst.

Oproep

Heeft u een object of iets anders dat iets vertelt over het slavernijverleden? Of heeft u een herinnering die niet vergeten mag worden? Neem het mee! Het team van het project ‘Sporen’ (een initiatief van het Landelijk Netwerk Slavernijverleden) loopt tijdens het festival rond. Uw verhaal wordt dan op film vastgelegd. De verhalen worden gearchiveerd en in de toekomst mogelijk gebruikt voor nieuwe exposities over het slavernijverleden.

Persfoto - Keti Koti
Keti-Koti

Programma Keti Koti Festival - 22 juni

Opening op traditionele wijze door Winti-priesteres Marian Markelo met een plengoffer
Psoko Psalm, klaag- en troostliederen door zanggroep Black Harmony
Dansvoorstelling door Untold
Optreden van The Fletchers

En verder onder andere: muziekgroep Konsensi en 010Kawina, Caraïbische Markt met lekkere hapjes en bijzondere producten, lezing over de Para plantages, angisa show en een uitgebreid kinderprogramma.

Praktische informatie:

• zaterdag 22 juni 2019