Afrika museum
Persbericht:

Poging tot ontvreemding van Kongolees grafbeeld uit Afrika Museum

Donderdag 10 september is in het Afrika Museum te Berg en Dal een poging gedaan om een Kongolees grafbeeld te ontvreemden. De politie heeft vijf verdachten aangehouden. Door de samenwerking van de beveiliging van het Afrika Museum en de politie is schade aan het beeld voorkomen.

Het betrof een live via Facebook gestreamde publieksactie van Franstalige activisten, die eerder ook in musea in Parijs en Marseille soortgelijke acties hebben uitgevoerd. De museale collecties die ze bij deze acties proberen mee te nemen zijn in de ogen van deze activisten geroofd en rechtmatig eigendom van de nazaten van herkomstgemeenschappen. Het beeld dat zij probeerden te ontvreemden is een grafbeeld uit de regio Congo, in 1968 gekocht in een Haagse kunsthandel. In Frankrijk worden deze activisten inmiddels vervolgd. Ook het Afrika Museum heeft aangifte gedaan.

Afrika Museum voorstander teruggave roofkunst Het Afrika Museum begrijpt de emotie van de activisten, maar keurt de wijze waarop zij hun statement maken af. NMWV, waar het Afrika Museum onderdeel van is, is voorstander van teruggave van roofkunst. In maart 2019 hebben wij richtlijnen gepubliceerd voor het indienen van claims. Ook hebben we speciale onderzoekers in dienst, die proactief herkomstonderzoek doen. Zelf tot restitutie besluiten kunnen de musea niet; de collecties zijn eigendom van de rijksoverheid, gemeenten of particulieren, zoals het grafbeeld dat eigendom is van de Congregatie van de Heilige Geest.