Stop Filming Us
Persbericht:

PROGRAMMA - Afrika Museum start 'Het Blauwe Uur'

Nieuwe programmaserie over de kunst van het leven en wereldwijde verbindingen.

Onder de titel Het Blauwe Uur start het Afrika Museum dit najaar met een nieuwe serie publieksprogramma's over hoe we wereldwijd (samen)leven, beeldvorming en veranderende tijden. De vorm varieert van talks tot een film- of theatervoorstelling, gevolgd door een nagesprek met publiek. Het Blauwe Uur start op  6 september om 14.00 uur met de filmvertoning van 'Stop Filming Us'.

Het Blauwe Uur

"Stop Filming Us’ (2020) van Joris Postema werd bekroond met de Dutch Movies Matter Award. Centraal staat de vraag of een witte filmmaker uit Nederland iets van waarheid kan vangen over de Democratische Republiek Congo? Of dat westerse ‘goede bedoelingen’ vooral schade en frustratie veroorzaken? Na afloop van de documentaire volgt een nagesprek tussen regisseur Joris Postema en schrijver en politicoloog Kiza Magendane.

Talk, theater en poëzie

De tweede editie van Het Blauwe Uur vindt plaats op zondag 18 oktober met een talk over 60 jaar onafhankelijkheid in Afrika. Ton Dietz (hoogleraar Afrika Studies) en Marina Diboma (Managing Director, Netherlands-African Business Council) bekijken de impact van onafhankelijkheid aan de hand van iconen uit de politiek, zakenwereld en muziek- en dansscene. Op zondag 8 november volgt ‘Wie Is Baas?’, een theaterdrieluik door jongeren over beeldvorming. Waar komt het idee vandaan dat zwarte mensen wel sexy en sterk, maar minder slim zijn? Is er misschien een koloniaal heden? En welke impact heeft dat? Na de voorstelling gaan de acteurs met het publiek in gesprek.

De vierde bijeenkomst van Het Blauwe Uur is op zondag 22 november en heeft als thema ‘Dichterbij Oost & West – Afrika’ en staat in het teken van poëzie.

Prijs inbegrepen bij museumentree

‘Het Blauwe Uur’ is gratis toegankelijk, exclusief museumentree. Wegens de corona-richtlijnen is er beperkt plek. Publiek reserveert vooraf een kaartje via de site van het Afrika Museum, of via deze link.

Over het blauwe uur

Het fenomeen van het blauwe uur vindt plaats net voor zonsopkomst of zonsondergang, wanneer een straal van licht de hemel doorklieft en alles in een blauwe waas hult. Dit duurt maar enkele momenten, en het is een scharnierpunt van verandering.