Foto credit: Studio 38c
Persbericht:

Ruim 70.000 bezoekers voor het Afrika Museum

Terugblik op een succesvol jaar

Het Afrika Museum blikt terug op een succesvol jaar met ruim 70.000 bezoekers. Dankzij de populaire tentoonstellingen World Press Photo, Afrotopia en Sieraden – Makers & Dragers werd het museum door een groot aantal mensen bezocht. Ook de grote evenementen Africa Now en Keti Koti festival droegen bij aan het succes.

Jaar van parels en transitie

Het Afrika Museum organiseerde dit jaar voor de tiende keer het Keti Koti festival , het herdenkings- en vrijheidsevenement. Een recordaantal van bijna 5.000 bezoekers stonden op deze dag stil bij het slavernijverleden en vierden vrijheid, gelijkheid en verbondenheid. De tentoonstelling World Press Photo werd door ruim 24.000 mensen bewonderd en behoort tot één van best bezochte tentoonstellingen in het Afrika Museum. Daarnaast ondergaat het museum een vernieuwing waarin er meer aandacht komt voor het hedendaagse Afrika.

Nationaal Museum van Wereldculturen

Het Nationaal Museum van Wereldculturen, waar Afrika Museum deel van uitmaakt, ontving veel publieksbelangstelling voor haar activiteiten. Zo bracht het museum de publicatie Words Matter uit. Deze taalgids is bedoeld om meer inzicht te geven in de politieke en sociale lading van bepaalde woorden als blank, slaaf en stam. Ook organiseerde het museum meerdere bijeenkomsten en activiteiten over de omgang met collectiestukken die een koloniale herkomst hebben. Bijvoorbeeld de Benin Dialogue Group en er zijn vanuit het Research Center for Material Culture activiteiten georganiseerd. Tenslotte kocht het museum een bijzonder kamerscherm van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga aan. Het kamerscherm vormt een sleutelstuk binnen de Japan-collectie van het museum en kreeg zowel in Nederland als Japan veel media-aandacht.

De drie musea van het Nationaal Museum van Wereldculturen (Afrika Museum, Tropenmuseum en Museum Volkenkunde) ontvingen gezamenlijk ruim 400.000 bezoekers. Het Wereldmuseum in Rotterdam werd door 30.000 mensen bezocht.