Jessica Gyasi Said Mahrouf
Aflevering 4: fashion

Jessica Gyasi & Said Mahrouf

In de video- en podcastsreeks Studio Afrika nodigen we samen met interviewster Ama van Dantzig, enthousiaste gasten uit voor een rondleiding met de conservator en een goed gesprek. In de vierde aflevering praten model Jessica Gyasi en designer Said Mahrouf met onze conservator Annette Schmidt over het thema fashion. 

Wil jij naar aanleiding van deze podcast de objecten en verhalen die het Afrika Museum rijk is zelf ervaren en bespreken? Reserveer je ticket dan via deze pagina, tot snel!  

Aflevering 4: Jessica Gyasi en Said Mahrouf

Aflevering 4: Jessica Gyasi en Said Mahrouf

We lopen door de tentoonstelling Inspirerend Afrika en staan stil bij drie collectiestukken die te maken hebben met het thema. Waar we het over hebben? Over verstopte betekenissen, de connectie met de maatschappij en het verhaal achter de kleding. Dit wordt besproken met twee gasten die op hun eigen manier iets te maken hebben met fashion.  

Te gast is Jessica Gyasi. Ze is model, spreker, sociaal ondernemer en oprichter van Model For Models. Door haar covershoot op de eerste editite van de Nederlandse ‘Elle Girl’ kreeg ze een internationaal contract bij Ford Models en werd ze een succesvol high fashion model. Met haar platform helpt ze meisjes en jonge vrouwen in de fashion industrie aan een positief en meer realistisch zelfbeeld te werken en meer zelfvertrouwen te creëren. Girlpower! 

Wie ook alles van het thema weet is Said Mahrouf. Hij studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan het Pratt Institute in New York. Jaren werkte hij als kostuumontwerper, maar in 2007 maakte hij de overstap naar mode. De modeontwerper werkt momenteel vanuit zowel Casablanca als Amsterdam. Tegenwoordig iets meer in Casablanca, omdat zijn werk daar naar eigen zeggen beter aanslaat. 

Lees hier meer over de vaste tentoonstelling Inspirerend Afrika  

Luister de podcast hier:

Waar gaat het over?

Met maar liefst 54 landen, 2000 officieel erkende talen en talloze culturele gebruiken bestaat er niet zoiets als één Afrika. Afrika is het één na grootste continent ter wereld, vol diversiteit, bloeiende modescenes en dichterbij dan je denkt. 

In deze podcast vertelt conservator Annette Schmidt enkele verhalen bij de objecten uit de vernieuwde vaste opstelling van het Afrika Museum. Deze verhalen hebben direct of indirect met het thema fashion te maken, waar Jessica en Said hun gedachten over laten gaan.   

Annette neemt het gezelschap mee naar het laatste deel van de vaste expositie, waar een jurk van Karim Adduchi (Marokko) wordt besproken. Hij is modeontwerper en komt uit een kleermakersfamilie. Met zijn werk probeert hij sociale kwesties aan te kaarten en zijn culturele achtergrond te eren. Zijn ontwerp verenigt een eigentijdse visie op vrouwen en zijn nostalgie naar Marokko. Met de hand vervaardigde weefsels transformeert hij naar hedendaagse haute-couture. 

De rondleiding vervolgt bij het werk van Féttégé Daanyogo (Ivoorkust). Féttégé combineert de snit van traditionele mannenkleding, de boubou, met onderwerpen uit de populaire cultuur. Wanneer ze het kledingstuk van dichterbij bekijken, zien ze dat het is opgebouwd uit banden die erin verweven zijn en dat er verborgen verwijzingen zijn. Volgens Jessica en Said zie je dat hier heel duidelijk een ontmoeting heeft plaatsgevonden tussen vakmanschap en pop-art. Het is een tijdloos ontwerp.  

Tot slot kijken ze naar het werk van Hassan Hajjaj (Marokko). Hij is naast kledingontwerper een veelzijdige kunstenaar wiens werk bestaat uit portretten, installaties, performance en interieurontwerpen. In zijn werk gebruikt hij vaak iconen van grote kapitalistische multinationals, zoals Coca Cola, om kritiek te uiten op het kapitalisme en de massaproductie door daar iets persoonlijks tegenover te stellen. Zijn Noord-Afrikaanse afkomst speelt een belangrijke rol in zijn werk maar hij is ook sterk beïnvloed door de hiphop-, pop- en reggae cultuur. In zijn werk dragen de geportretteerden meestal kleding die Hajjaj zelf heeft ontworpen en worden ze gefotografeerd in een door hem gecreëerd decor.