Khadija Farah

BLOG | Klimaatverandering en ice-ice

Wat is ice-ice?

Ice-ice heeft niets te maken met een verkoelend zomers tussendoortje. Het is een zeewierziekte. Wanneer het zoutgehalte, de temperatuur van het zeewater en de lichtintensiteit veranderen raakt het zeewier ‘gestrest’. Door deze veranderingen produceren zeewieren stofjes die bacteriën in het water aantrekken, waardoor het zeewier wit uitslaat en het hard en onbruikbaar wordt voor verdere verwerking.

Zeewier

In feite niets anders dan grote algen die in zout water groeien. Het wier komt voor over de hele wereld en er zijn duizenden verschillende soorten te onderscheiden, onderverdeeld in groene, bruine, rode en blauwe wieren. Van 70 meter lang Kelp tot het bijzondere Regenboog Zeewier. Zeewier wordt wereldwijd geëxporteerd. Je ziet het terug in sushi of als salade, maar ook minder zichtbaar als verdikkingsmiddel in cosmetica of als brandstof (biogas).

Door opwarming van de aarde verslechteren de groeiomstandigheden voor het zeewier in de warmere wateren. Ice-ice ontstaat wanneer de temperatuur van het water boven de 31 °C komt. In deze tijden van klimaatverandering en stijgende temperaturen worden de zeewieroogsten in bijvoorbeeld de Filippijnen, Indonesië en Zanzibar ernstig bedreigd.

Khadija
Fotocredit: Khadija Farah (Kenia), Zanzibar’s Seaweed Farmers

Zanzibar’s Seaweed Farmers

Khadija Farah heeft in 2018 de serie Zanzibar’s Seaweed Farmers gemaakt. Met haar camera brengt ze de verbouw en oogst van zeewier door vrouwen op indrukwekkende wijze in beeld. Bij laagwater is het zeewier, dat aan palen vastgebonden is, goed zichtbaar. De bruine kleur van het zeewier en de strak blauwe lucht contrasteren tegen het fel witte zand. De vergezichten, waarbij de kijker als ware de foto ingetrokken wordt, wisselt Farah af met portretten van vrouwen. Op esthetische wijze stelt Farah het probleem van klimaatverandering en bedreigde zeewieroogst aan de kaak. Immers, de 23.000 zeewierboeren in Zanzibar die afhankelijk zijn van deze plant, lopen het gevaar de komende jaren hun bron van inkomsten te verliezen, als de temperatuur teveel stijgt.

De fotografe Khadija Farah

Khadija Farah is een Keniaanse documentaire fotografe. Haar reportages gaan over uiteenlopende onderwerpen, zoals klimaat, vrouwen en religie. Ze documenteert het dagelijks leven van mensen en  zaken die hun leven beïnvloeden. Zanzibar’s Seaweed Farmers is daar een duidelijk voorbeeld van. Via haar foto’s wil Farah het publieke debat uitdagen. Farah publiceerde onder andere in The New York Times, The Guardian en Die Zeit. Meer van haar werk is te zien op haar website.

Khadija Farah
Fotocredit: Khadija Farah (Kenia), Zanzibar’s Seaweed Farmers

Door de lens van

De tentoonstelling ‘Door de lens van’ laat het werk zien van zeventien getalenteerde fotografen die afkomstig zijn uit verschillende Afrikaanse landen. Met uiteenlopende thema’s als wederopbouw, verstedelijking, oorlog, geboorte en gender toont de expositie het menselijke en nieuwsgierig makende verhaal van zowel de fotograaf als de gefotografeerde. Dat maakt deze samenwerking tussen het Afrika Museum en World Press Photo uniek.

De fotografen wier werk in de expositie te zien is, zijn aangesloten bij de African Photojournalism Database. Dit platform is een initiatief van World Press Photo en Everyday Africa en helpt fotografen uit Afrika op de radar te komen van internationale media. Sinds de lancering in 2016 zijn er meer dan 600 fotografen aangesloten.